-->

Τρίτη, 24 Αυγούστου 2010

Φτηνά εισητηρία με μαθηματική απόδειξη!


Αν θέλετε το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος όταν είναι να κλείσετε αεροπορικά εισητήρια για να ταξιδέψετε, το παρακάτω ρεπορτάζ του Σ.Κρίκκη σας προτείνει την καλύτερη -μαθηματικά αποδεδειγμένη παρακαλώ- λύση.

(από ΤΑ ΝΕΑ)
Οκτώ εβδομάδες ακριβώς πριν από τη μέρα αναχώρησης! Τότε και μόνο τότε πρέπει να κλείνουμε το αεροπορικό εισιτήριο για το ταξίδι που έχουμε σχεδιάσει ώστε να πετύχουμε την καλύτερη δυνατή τιμή. «Ιδρωσε», αλλά τα κατάφερε. Ο άγγλος οικονομολόγος Μακότο Βατανάμπε συμπλήρωσε και την τελευταία μεταβλητή στη μακροσκελή του εξίσωση και δήλωσε απολύτως σίγουρος για τον ισχυρισμό του. «Ορίστε, το λένε και τα χαρτιά. Μια μέρα πριν πετάξω με την Εasy Jet από Λονδίνο για Μόναχο, το εισιτήριο είχε 101 ευρώ. Μια εβδομάδα πριν, είχε 121 ευρώ. Δύο εβδομάδες πριν την πτήση, είχε 77 ευρώ. Δώδεκα εβδομάδες πριν, είχε 31 ευρώ. Ομως οκτώ εβδομάδες πριν από την αναχώρηση, το εισιτήριο δεν κόστιζε παρά μόνο 24,5 ευρώ!».

Είναι μεγάλο ρίσκο το πότε θα κλείσεις το εισιτήριο για το αεροπορικό ταξίδι που σχεδιάζεις, λέει προς την επιθεώρηση «Εconomic Journal» στην οποία απέστειλε την εργασία με την περίπλοκη εξίσωσή του. «Αν το αφήσεις τελευταία στιγμή, η τιμή μπορεί να εκτιναχθεί στα ύψη. Αν από την άλλη πλευρά το κλείσεις πολύ νωρίς, κινδυνεύεις να βρεθείς αντιμέτωπος με μια αναπάντεχη αλλαγή των σχεδίων σου και να την πατήσεις αν τελικά δεν ταξιδέψεις ή αναγκαστείς να αλλάξεις πτήση». Επομένως πού καταλήγουμε;

Η επιστήμη έχει την απάντηση και σε αυτό το δίλημμα. Ο Βατανάμπε μαζί με τον συνάδελφό του Μαρκ Μόλερ, υποστηρίζουν βάσει των υπολογισμών που έκαναν ότι τα αεροπορικά εισιτήρια είναι φθηνότερα όχι μόνον οκτώ εβδομάδες νωρίτερα αλλά και όταν τα κλείνεις απόγευμα. «Ποτέ πρωί». Αυτό κατά τη γνώμη του οφείλεται- όπως αναφέρει στην αγγλική εφημερίδα «Οbserver»- στο γεγονός ότι οι αεροπορικές εταιρείες θεωρούν πως το πρωί, ως επί το πλείστον, κλείνονται τα εισιτήρια για επαγγελματικά ταξίδια από στελέχη επιχειρήσεων που χρεώνουν το κόστος στα έξοδα της εταιρείας ενώ τα απογεύματα γίνονται κρατήσεις από ιδιώτες, στο σπίτι τους, και αφορούν ταξίδια αναψυχής. Παλιότερες μελέτες που είχαν γίνει για τις τιμές των εισιτηρίων, φαίνεται πως επιβεβαιώνουν τους ισχυρισμούς των δύο οικονομολόγων.

Για παράδειγμα το 2001, μια μελέτη που εξέτασε τη διακύμανση των τιμών των εισιτηρίων σε 12 διαφορετικούς προορισμούς εντός ΗΠΑ, έδειξε ότι κάθε μέρα που περνούσε μέχρι να έρθει η στιγμή της αναχώρησης, η τιμή αυξανόταν κατά 0,1% συγκριτικά με τη μέση τιμή. Επίσης, μια μελέτη που έγινε το 2004 και αφορούσε πτήσεις από το αεροδρόμιο της Νίκαιας της Γαλλίας, έδειξε ότι ο μέσος όρος τιμής του εισιτηρίου 22 μέρες πριν από την αναχώρηση αυξήθηκε έως και 12,7%. «Κοιτάξτε, το πράγμα είναι απλό. Οταν για παράδειγμα κλείνουμε το εισιτήριο για Λονδίνο μερικές εβδομάδες νωρίτερα, πρέπει να συνυπολογίζουμε την πιθανότητα να συμβεί κάτι απρόοπτο και να μην καταφέρουμε τελικά να πετάξουμε. Ετσι λοιπόν, προκειμένου οι εταιρείες να δελεάσουν τον κόσμο να πάρει αυτό ρίσκο, προσφέρουν μειωμένες τιμές. Ως φυσική συνέπεια, όσο πλησιάζει η μέρα της αναχώρησης και οι πιθανότητες εμφάνισης κάποιου απροόπτου θεωρητικά μειώνονται, οι τιμές των εισιτηρίων τσιμπάνε περισσότερο» καταλήγει ο Βατανάμπε.

Κάπως μου φαίνεται πως πάσχισε πολύ να αποδείξει το αυτονόητο "οσο νωρίτερα, τοσο καλύτερα" αλλά άλλο να εικάζεις κάτι κι αλλό να στο αποδεικνύουν και επιστημονικώς!

Μοιραστείτε

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου