-->

Πέμπτη, 26 Αυγούστου 2010

Του ημέτερου συστήματος παιδείας μετέχοντες


Ενα ενδιαφέρον άρθο του Π.Μανδραβέλη στην Κathimerini.gr

Τελικά πόσους εκπαιδευτικούς χρειαζόμαστε; Να συμφωνήσουμε ότι φέτος -λόγω εφαρμογής του Μνημονίου- θα είναι μια δύσκολη χρονιά. Πιθανώς η πιο δύσκολη από την έναρξη της ατέλειωτης αυτής μεταπολίτευσης. Αλλά και πέρυσι, όταν ήμασταν μες την τρελή χαρά και τις δαπάνες, πάλι το ίδιο σενάριο παίχτηκε. Η κυβέρνηση διόρισε 4.800 εκπαιδευτικούς (2.000 περισσότερους από φέτος). Τα συντεχνιακά σωματεία (ΟΛΜΕ, ΔΟΕ)...



.. έσκουζαν ότι υποσκάπτεται η δωρεάν παιδεία. Ο Τύπος -πιστός στο δόγμα «του λαού τα ντέρτια λέω...»- κραύγαζε «χωρίς δασκάλους και καθηγητές τα σχολεία», κι εμείς κάθε χρόνο μένουμε με την απορία. Πόσοι χρειάζονται για να γεμίσουν τα σχολεία;

Τα στοιχεία του ΟΟΣΑ (Education at a Glance 2009: OECD Indicators) δείχνουν ότι η Ελλάδα έχει την καλύτερη αναλογία δασκάλων προς μαθητές στον δυτικό κόσμο: ένας διδάσκων ανά δέκα διδασκόμενους στην Ελλάδα, όταν η Φινλανδία (με το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα του κόσμου) το αντίστοιχο κλάσμα είναι 1/15. Την ίδια αναλογία δασκάλων μαθητών (1/15) έχουν και οι ΗΠΑ, ενώ ακόμη χειρότερη είναι στις Γερμανία, Ιαπωνία, Γαλλία, Βρετανία, Αυστραλία που πλησιάζουν το 1/20. Τι, στην ευχή, έχουν τα δικά μας σχολεία και μονίμως εμφανίζονται κενά;

Μια εξήγηση είναι τα «Greek statistics». Σύμφωνα με δημοσιεύματα την περίοδο 2005-2006 στείλαμε ψεύτικα στοιχεία στον ΟΟΣΑ και για τα σχολεία! Τα «λάθη», όμως, δεν αφορούσαν τον αριθμό των εκπαιδευτικών, αλλά τη δουλειά τους. Τότε οι δείκτες έδειξαν ότι στην Ελλάδα, τα σχολεία λειτουργούσαν συνεχώς χωρίς διακοπές, αργίες, χωρίς καταλήψεις κ.λπ. και είχε εξαφανιστεί και η μαθητική διαρροή. («Ελευθεροτυπία» 14/2/2010)

Υπάρχει, βέβαια, το φαινόμενο της διαρροής διδασκόντων με αποσπάσεις σε πολιτικά γραφεία. Αλλά πάλι το ποσοστό είναι πολύ μικρό (5.000 αποσπασμένοι σε 170.000 εκπαιδευτικούς, δηλαδή 3%) και για να δικαιολογήσει τον υπερπληθυσμό των διδασκόντων και την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Κυρίως, όμως, υπάρχει αυτό που αποκάλυψε προ καιρού η κ. Διαμαντοπούλου: 19 γυμναστές υπηρετούσαν σε ένα μόνο σχολείο του Νομού Κοζάνης!

Βεβαίως, οι 19 γυμναστές σε ένα σχολείο είναι μια περίπτωση που βγάζει μάτι. Αλλά είναι η κορυφή του παγόβουνου. Σίγουρα σε κάποιο διπλανό σχολείο θα υπάρχουν δύο περισσοί φιλόλογοι, σε κάποιο παραδιπλανό θα λείπει ένας μαθηματικός, και σε ένα τρίτο θα υπάρχουν τρεις φυσικοί που δεν θα έχουν αντικείμενο εργασίας κ.ο.κ. Οι ισχυρότερος υπολογιστής του κόσμου, το πιο ικανό επιτελείο της οικουμένης δεν θα μπορούσαν ούτε να αποτυπώσουν, αλλά ούτε να προβλέψουν τις ανάγκες σε προσωπικό για τις 16.000 εκπαιδευτικές μονάδες της χώρας. Ο κεντρικός σχεδιασμός, ακόμη και σ’ ένα κόσμο αγαθών προθέσεων (δεν τηλεφωνεί ο x υπουργός, ζητώντας να μην αποσπαστεί ο δικός του εκπαιδευτικός σε σχολείο) δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα σε ένα τόσο πολύπλοκο και ρευστό σύστημα.

Πόσο διαφορετικό όμως θα ήταν το σύστημα αν οι τοπικές κοινωνίες διαχειριζόταν τις εκπαιδευτικές μονάδες και τις πλήρωναν διά των δικών τους φόρων; Θα ανεχόταν οι Κοζανίτες να συντηρούν 19 γυμναστές σε ένα σχολείο; Δεν θα φρόντιζαν να αναπληρώνουν όλα τα κενά;

Σήμερα οι αδιόριστοι επιτυχόντες του ΑΣΕΠ διαμαρτύρονταν έξω απο το Υπουργείο γιατί δεν έχουν ακόμα προσληφθεί(λες και είναι έυκολο μετά απο τόσα χρόνια σπουδών να καλείσαι και πάλι να δώσεις εξετάσεις περιμένοντας οτι κάποια στιγμή αυτή η χώρα θα αναγνωρίσει επιτέλους τους κόπους σου), κενές θέσεις θα υπάρχουν πάλι όπως και κάθε χρόνο, αλλά αυτό που με εξοργίζει, πέρα απο την τέλεια ασυννεοησία και απραξία της χώρας , είναι πως αυτοί που πραγματικά ζημιώνονται, δεν είναι ούτε οι τσέπες μας, ούτε οι καθηγητές και δάσκαλοι, αλλά οι μαθητές... Ως πότε θα ισχύει αυτό το μπάχαλο στην Ελλάδα; Με πιάνει απελπισία όταν δεν μπορώ ουτε καν εγώ η ίδια να δώσω απάντηση σε ενα τόσο απλό ερώτημα...

Στο πλευρό των μαθητών
Miss Dorothy

Μοιραστείτε

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΓΙΑΤΙ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΤΟΣΕΣ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΠΟΥ ΒΓΑΙΝΟΥΝ ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΠΟΥ ΣΕ ΑΝΑΛΟΓΙΑ ΕΧΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΥΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ...ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΛΕΣ ΓΙ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΔΙΟΡΙΖΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΙΣΩ ΠΟΡΤΑ ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΚΑΝΕΝΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΠΛΗΡΩΝΟΝΤΑΙ ΜΕ ΚΑΤΙ ΜΙΣΘΟΥΣ ΤΕΡΑΣΤΙΟΥΣ...ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ ΠΟΥ ΚΑΝΕΝΑΣ ΔΕΝ ΞΕΡΕΙ ΠΟΣΟΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΤΙ ΚΑΝΟΥΝ;..ΑΛΛΑ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΥΚΟΛΟΣ ΣΤΟΧΟΣ Ε;..ΜΗΠΩΣ ΚΑΙ ΣΥ ΕΙΣΑΙ ΚΑΠΟΥ ΧΩΜΕΝΗ ΚΑΙ ΒΟΛΕΜΕΝΗ ΑΠΟ ΚΑΠΟΙΟΝ ΜΠΑΡΜΠΑ ΣΟΥ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΧΑΝΕΙΣ ΤΑ ΠΡΟΝΟΜΟΙΑ ΣΟΥ; Ε;

Ανώνυμος είπε...

Γιατί δεν αναφέρεις πόσοι εκπαιδευτικοί μπήκαν στα σχολεία απο το 98 ενώ αποτύχανε στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ??Γιατί δεν αναφέρεις πόσες νομοθετικές ρυθμίσεις έγιναν απ το 98 ώστε να καταφέρουν να διορίζουν τα δικά τους τούβλα παιδιά??Και εφόσον η υπουργός μίλησε για τους γυμναστές να αναφέρω οτι τουλάχιστον 5000 γυμναστες μπήκαν στην εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια απ το παράθυρο.Κάθε χρόνο δουλεύανε 1000 τουλάχιστον αναπληρωτες γυμναστές στα αθλητικά σχολεία παρόλο που ήταν παράνομο.Όχι απλά καταστρατηγούσαν τους πίνακες αναπληρωτών και έπαιρνε καθε αθλητικό σχολείο αυτούς που του υποδείκνυαν..αλλά ο νόμος έλεγε ξεκάθαρα οτι τα αθλητικά σχολεία θα στελεχώνονται απο μόνιμο ,ήδη υπάρχων προσωπικό!!Για να μην αναφέρω τα άλλα κολπάκια που για να βολέψουν δικά τους παιδια υπήρχαν τμήματα αντιστοιχίας ενας μαθητής ενας γυμναστής...και όλα αυτά με τις ευλογίες των πολιτικών!!΄τώρα γιατί κάποιοιυσ τους εκπλήσει η κατάσταση..αλλά τώρα σφίξαν οι κ...κ κάποιοι φοβούνται πολύ!!!

Δημοσίευση σχολίου